Superleague Formula op Assen op 14 september?
Assen kan niet meer zonder een groot autosportevenement en de Europese voetbalclubs brengen hopelijk redding.
Citaat:
Superleague Formula nu in beeld
zaterdag 23 februari 17:04
ASSEN - Geen Champ Car, maar misschien wel de nieuwe raceserie Superleague Formula op het TT Circuit Assen. Bart Rietbergen, de man die de Champ Car naar Europa haalde, is steevast van plan om de nieuwe raceserie die de prominente Europese voetbalclubs op de circuits brengen, naar Assen te halen.
Dat maakte Rietbergen zaterdagmiddag bekend op het TT Circuit Assen. Daar was hij aanwezig om alle circuitofficials uitleg te geven over het niet doorgaan van de Champ Carrace op 14 september.
Volgens Rietbergen wil hij er alles aan doen om de nieuwe Superleague Formula naar Assen te halen.
“Die raceserie begint in augustus en er zijn zes races al gepland. Op 14 september is het weekend nog vrij en we trachten de serie naar Assen te halen. Binnenkort hoop ik er meer van te horen, ik ben er druk doende mee.”
De Superleague Formula is opgezet door de vooraanstaande voetbalclubs in Europa, zoals Manchester United, Bayern Munchen, maar ook PSV.
“Het zijn wagens met 850 pk”, aldus Rietbergen. “Er worden compleet nieuwe formulewagens voor gebouwd en die zijn gebaseerd op de Panos-chassis, waar ook de Champ Cars mee rijden. Het moet een serie worden die veel aandacht zal trekken in heel Europa en het zal geweldig zijn wanneer Assen die klasse ook mag uitbrengen op het circuit.”
Rietbergen zag de laatste maanden wel in dat er problemen kwamen met de Champ Cars. “Tijdens de race in Assen had ik al het gevoel dat er iets niet goed zat. Later heb ik getracht zaken te regelen voor dit nieuwe seizoen, maar ook toen duurde alles heel lang. In januari heb ik een contract met Champ Car getekend voor vier jaar, maar nu blijkt dat waardeloos te zijn. Vrijdag is er een fusie gekomen van de Champ Car met de IRL (Indianapolis Racing Leaque). Twaalf jaar geleden zijn deze twee organisaties ontstaand toen ze bij de Champ Car intern ruzie kregen. Sindsdien is die serie opgesplitst in twee aparte raceklassen, de een, IRL, voor de ovale banen, de ovals en de Champ Car meer voor de andere circuits. Ieder jaar hebben ze ieder een aantal races verreden, maar nu kruipen ze weer bij elkaar. De wedstrijdkalender zou daardoor 31 wedstrijden gaan tellen, maar het worden er negentien. Maar er is geen enkele race in Europa bij. Dus ook niet op Assen”
Voor Rietbergen is het niet doorgaan van de Champ Car een strop. “Ik ga een claim indienen bij de Amerikaanse organisatoren, maar heb daar weinig verwachtingen van.”
De directeur van het TT Circuit, Peter Oosterbaan, noemt het niet doorgaan van de Champ Cars een drama. “Het is een gemis en dat niet alleen. Er zijn vele tonnen gestoken in allerlei zaken die met de vergunning te maken hebben en nu dit.”
Toch is Oosterbaan blij dat Rietbergen opnieuw met een raceserie naar Assen wil komen. “Het tekent het doorzettingsvermogen van Rietbergen als ondernemer. Het is geweldig dat hij wil trachten die Super Leaque Formula naar Assen te halen. Wij zullen er alles aan doen om de vergunningen rond te krijgen.”
bron: assen.nu