Eerste kennismaking met het TT junior circuit.
Afgelopen zaterdag konden de SOBW rijders voor het eerst in actie komen op het nieuwe Junior circuit bij het TT-circuit welke onlangs in gebruik is genomen. De KNMV heeft in samenwerking met de SOBW en NOC-NSF in 2012 vier van deze trainingsdagen georganiseerd waarvan deze op 12 mei de eerste was.
Nadat iedereen een plekje had gevonden in het paddock kregen aanwezige rijders het tijdschema en daarna een korte briefing door Barry Veneman en zijn assistent Joey Litjens. Vervolgens kon iedereen zich gaan opmaken voor de eerste sessie. Qua weer was het ongeveer hetzelfde als wat de SOBW al het hele seizoen heeft. Dan weer droog dan weer een buitje.
De baan ligt er schitterend bij en is zo opgezet dat er verschillende layouts en verschillende rijrichtingen mogelijk zijn. In de ochtend zal er met de klok mee worden gereden en in de middag tegen de klok in.
Aan het begin van de sessie kijken Barry en Joey naar de rijders en gaan vervolgens met krijt de baan op om de juiste instuurpunten en lijnen aan te geven. Voor de rest laten de trainers de rijders zoveel mogelijk rijden zodat er veel routine kan worden opgedaan. Na de eerste sessie komen de rijders enthousiast binnen. De baan heeft niet een echt lang recht eind, maar wel een aantal snelle bochten waar je de machine met veel snelheid mooi doorheen kan sturen.
In de tweede sessie is er net een buitje over het circuit getrokken, de baan is wel nat, maar niet nat genoeg om op regenbanden over te stappen. Barry geeft de rijders aan goed op de krijtstrepen te letten en ook zoveel als mogelijk de hele baan te gebruiken. Tijdens de sessie nemen Barry en Joey positie in naast de baan en geven ter plaats extra aanwijzingen langs de baan.
Na de middag wordt er tegen de klok in gereden, de rijders kunnen dus weer opnieuw beginnen met het verkennen van de baan. Door de omgekeerde rijrichting, kan er nog wat sneller worden gereden in bepaalde snelle bochten, maar wordt de chicane die eerst voor start finish lag nu een lastige eerste bocht. Per saldo lijkt de baan linksom sneller te zijn doordat de opbouw naar de snelle bochten beter is.
Tijdens de vierde sessie gaat het allemaal nog wat sneller, de rijders pikken de aanwijzingen van de trainers goed op, maar gaan zo nu en dan ook in de fout, wat in een paar gemiste bochten en zelfs wat schuivertjes resulteert. Aan het einde van de vierde sessie worden er ook een tweetal proefstarts gedaan en zit de eerste trainingsdag er op.
Terugkijkend op deze eerste dag kunnen we zeggen dat men er in is geslaagd om een zeer mooie baan neer te leggen naast het fameuze TT-circuit. Dit is de enige baan in Nederland die speciaal voor lichte motoren is gebouwd, de initiatiefnemers hiervan hebben echt iets moois gerealiseerd voor de jeugd. Ook de training onder leiding van Barry Veneman en Joey Litjens was zeer positief, de rijders konden veel meters maken en kregen aanwijzingen waar nodig, zonder telkens de boel stil te leggen.
Na afsluiting van deze eerste KNMV training van 2012 kunnen we zeggen dat de samenwerkende organisaties er goed in zijn geslaagd om een mooi programma neer te zetten, welke bovendien geheel gratis wordt aangebonden door bovengenoemde partijen.