Het enige wat dit kan veroorzaken is je cache. Cache is zeg maar het geheugen van je browser. Als jij bijvoorbeeld een pagina bezoekt die niet is gewijzigd sinds je vorige bezoek, dan kan de browser deze uit zijn cache halen, omdat hij 'm immers daar nog heeft. Hij hoeft 'm dan niet helemaal opnieuw van internet te gaan halen.
Helemaal sluitend is deze verklaring overigens niet, want er is immers wél wat veranderd aan de pagina, namelijk 1 blauw lampje (ik noem het even lampje, als je het niet erg vindt

) is grijs geworden. Wat ik me kan voorstellen is dat sommige browsers een pagina sowieso uit het cache pakken als je heel snel teruggaat naar een vorige pagina.
Dat door een bug of iets dergelijks het forum niet meekrijgt dat jij de pagina hebt gelezen kan niet, want dat gebeurt namelijk al op het moment dat jij de pagina in beeld ziet (dus niet wanneer je naar een vorige of volgende pagina gaat).
Het enige wat ik me kan bedenken is dus bovenstaande. Normaalgesproken kun je daar e.e.a. over instellen in je browserconfiguratie. In Internet Explorer heet dat "Controleren op nieuwe versie van pagina's elke keer als ik de webpagina bezoek". Wellicht heeft Mozilla iets soortgelijks?