Nog even wat kwootjes over Le Mans:
5. Le Mans, Frankrijk
Kwalificatie: 28e
Race: 24e
Vanaf een nette 28e startplaats, zijn beste uitgangspositie voor een GP tot nu toe, had Joey een bliksemstart en stuurde zijn Honda in de drukke (40 rijders!) openingsronde bij de eerste doorkomst naar de 12e plaats, waarmee hij in de eerste 4 kilometer maar liefst 16 rijders voorbij stak! Daarna moest hij langzaam terrein prijsgeven op zijn méér ervaren concurrenten.
Citaat:
Joey: “Heel, ja héél tevreden ben ik met deze race. Te gek gewoon! Mijn start was enorm goed. Mijn ervaren teambazen Spaan en Janssen hadden me op perfect opererende Dunlop-intermediates van start laten gaan, omdat het circuit van Le Mans nog her en der natte plekken vertoonde na de regen van vanmorgen. Dat gaf me zeker in de beginfase enorm veel voordeel. Waar anderen voorzichtig in de remmen gingen, kon ik fiks later in de ankers, waarmee ik kostbare plaatsen won. Het is gewoon onvoorstelbaar dat ik 9 ronden lang in de WK-punten bij de eerste 15 rijd.
De baan werd echter heel snel droog en dat was met mijn opgesneden slicks geen voordeel meer. Ik kon het tempo lang volgen en genoot volop. Het verbaasde me dat ik vaak heel lang aan kon pikken bij de grote mannen, maar toen de baan droog was moest ik grip en tijd inleveren en zakte ik af. Die Top 15 is nu nog te hoog gegrepen, het is pas mijn 5e GP. Maar mijn tijd komt nog wel, dat gevoel heb ik na vandaag zeker.
De enige smet op de race was dat ik me in de laatste ronde liet verschalken door Pirro. Ik had 23e kunnen worden, maar maakte in de slotronde een foutje. Pirro kwam binnendoor en hield met zijn jaar extra ervaring keurig de deur dicht. Maar met een snelste ronde op 2,7 van de winnaar en een finish op 1 minuut zie ik ook op de ‘lijsten’ dat het steeds beter gaat. Dat voelt lekker.”
Litjens reed rond met een stevige kneuzing aan zijn schouder, die hij opliep bij een highsider op zaterdagmorgen.
Citaat:
“Dr. Costa heeft me gemasseerd en het ging goed. Alleen bij een windvlaag die je af en toe kreeg was het even de pijn verbijten.”
Direct na de race moest Joey snel terug naar huis, want deze week is ook nog examenweek.
Bron: www.molenaarracing.com